5 tips til forbedret talekvalitet

Der er meget, du selv kan gøre for at forbedre kvaliteten af dine mobilsamtaler. Her lister vi de 5 mest oplagte indsatsområder.

Der er ikke noget, der kan gøre mobilbrugere mere irriterede end udfald under en telefonsamtale. Nogle udfald hænger sammen med styrken af teleoperatørens mobilnetværk. Andre udfald kan skyldes en række forskellige årsager.

Det kan eksempelvis være bakket terræn, velisolerede bygninger eller solafvisende vinduer. Ophold i tog eller bil under mobilsamtaler kan også føre til dårlig dækning.

Med udgangspunkt i Erhvervsstyrelsens gode råd til forbedrede taleoplevelser lister vi her en række faktorer, du selv kan påvirke for at få en bedre mobiloplevelse.

1. Tjek teleselskabets dækning på selskabernes dækningskort

Der er tre mobilnet i Danmark: TDC, Telenor/Telia og 3. De tre selskaber har indgået et samarbejde og gjort dækningskortene ensartede. Det betyder, at du i dag kan få et godt billede af, hvem der har den bedste dækning i hele Danmark og i udvalgte regioner. Se, hvor TDC dækker.

2. Hold telefonen anderledes eller brug headset

Når dine fingre eller din hånd dækker over antennen i mobilen, bliver signalet dårligere. Prøv derfor at holde telefonen anderledes, hvis du oplever dårlig dækning. Eller bedre endnu: Brug et headset.

3. Vælg det rigtige cover

Hvis du sætter et cover af plastik eller gummi på telefonen, dækker hånd og fingre ikke så let mobilsignalet. Er coveret derimod lavet af metal eller læder, vil mobilsignalet blive svagere.

4. Brug wifi indendørs

Hvis du konsekvent har problemer med mobilsignalet i din bolig, kan du vælge at ringe via wifi i stedet for mobilnettet.

5. Vær opmærksom på abonnementet 

Hvis du skal have glæde af 4G-hastigheder, skal din telefon kunne udnytte 4G, 4G skal være aktiveret på telefonen, og du skal have et 4G-abonnement.

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.

Iver Jakobsen
13. december 2015 kl. 19:38

Hvis man har en TDC Omstilling, TDC One eller TDC Scale løsning, så kan man via TDC’s Communicator app ringe og modtage opkald via WiFi. Det ved Anders i øvrigt godt… Og så er det ens normale mobilnummer der bliver vist.

TDC
7. december 2015 kl. 13:13

Hej Anders,
Tak for din kommentar. Det skal forstås således, at er der så meget beton og evt. anden elektronik i din bygning, så du konsekvent har dårlig dækning, kan du komme omkring det ved af bruge virksomhedens Wifi. Dette kan være, at virksomheden du er i, installerer en Femtocell-løsning, så du får “eget mobilnetværk” i virksomheden. Alternativt kan også anvendes VoIP-programmer. Det vigtigste er, at du opnår den ønskede talekvalitet på din smartphone.
mvh.
Kenneth, TDC Erhverv

Anders Boel Jønsson
7. december 2015 kl. 12:27

Hej TDC
Skal jeg forstå det sådan at TDC anbefaler at man IKKE BRUGER TDC… indendøres. Men i stedet anbefaler at man bruger Skype, Viper eller hvad der ellers findes af VOIP programmer til mobil telefoner.

TDC
30. november 2015 kl. 14:08

Hej Bent,
Tak for din kommentar. Tanken omkring at bruge wifi til opkald, er at du bruger en app til at håndtere dine opkald. Der er flere udbydere af apps til at håndtere opkald. Du kan evt. søge på nettet efter apps der kan håndtere “VoIP”. Der findes en del, så det er op til dig, hvilken der passer dig bedst.
mvh.
Kenneth, TDC Erhverv

Bent Iversen
28. november 2015 kl. 4:24

4. Brug wifi indendørs
Hvis du konsekvent har problemer med mobilsignalet i din bolig, kan du vælge at ringe via wifi i stedet for mobilnettet.

Hvordan ringer man via wifi ?