700.000 danskere skifter job hvert år
– det koster på jeres bundlinje

Når virksomheden får en ny medarbejder eller en af de eksisterende skifter job, kræver det ressourcer – faktisk flere, end man lige umiddelbart tror. Og ofte ligger en hel del af de ikke-fakturérbare timer hos it-afdelingen, der har svært ved at bevise, at arbejdet har en direkte værdi for virksomheden.

Når en medarbejder skifter job, følger der en del ressourcekrævende opgaver i kølvandet: Opsætning af en ny arbejdsstation, hjemmearbejdsplads, telefoni samt introduktion til virksomhedens it-rutiner, systemer og løsninger.

Og det er ikke kun ved nyansættelser, it-arbejdet trækker tænder ud – faktisk går 80 % af arbejdstiden i it-afdelingen til vedligeholdelse og administration. Det løber op i adskillige mandetimer, der alle kunne være brugt mere fornuftigt på innovation og systemudvikling i stedet for helt basalt fodarbejde.

Læs også: Hvor er work smarter på fremtidens radar?

Udnyt teknologien og samspillet mellem løsningerne700.000 danskere skifter job hvert år

Det er mange år siden, en virksomhed som standard sendte snail mail, brugte fax og skrev på skrivemaskiner. Teknologien har givet os helt andre arbejdsredskaber og muligheder for samarbejde på tværs af lokationer og grænser samt mellem kolleger, der er på farten, på kontoret og derhjemme.

Desværre spænder teknologien ofte ben for sig selv. Konsulenthuset IT Optima konkluderede ud fra en stor undersøgelse i 201,1 at der bruges mange ressourcer på noget, der ikke fungerer optimalt.

Start med det rigtige spørgsmål

Uanset hvilken platform, I har valgt at basere virksomhedens it-løsninger på, bør det første spørgsmål til en potentiel ny leverandør være: Hvordan integrerer jeg jeres løsning i vores nuværende systemer?

Udviklingen går klart mod mere og mere hostede systemer og effektiv udnyttelse af skyen. Og det giver god mening:

  1. I slipper for drift, service, vedligeholdelse, back-up og administration
  2. Medarbejderne bliver mere mobile og samarbejdet bliver nemmere, når værktøjer, dokumenter og data kan tilgås via skyen – uanset hvor og hvornår
  3. I kan hurtigt skalere op og ned alt efter behov, så I altid har den optimale sammensætning af løsninger i den rette størrelse Og med de rigtige produkter i skyen integreres løsninger hurtigt – og en ny medarbejder kan uden problemer sættes op i løbet af meget kort tid.

Både teknologi og nye medarbejdere udvikler virksomheden

Nye kolleger tilfører den enkelte virksomhed ny viden, engagerede medarbejdere og andre måder at se og udføre opgaverne på. Og en virksomhed kan ikke stoppe med at ansætte nye kompetencer, eller bede medarbejderne lade være med at sige op. Men I kan minimere omkostningerne ved de 700.000, der skifter job hvert år ved at vælge løsninger, der kan tale sammen, og som leverer de arbejdsredskaber, der er rigtige for jeres virksomhed.

Læs også: Kære direktør, du er slet ikke så omstillingsparat, som du tror

Link: Sådan har dansk it-chef toptunet afdelingen

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.