Always on er og skal være et forretningsmæssigt grundvilkår

Der findes ikke mange virksomheder i dag – små som store, nye som gamle – som ikke er dybt afhængige af en stabil netværksforbindelse. Konstant internetadgang har med årene og samfundsudviklingen ændret status fra nice to have til need to have.

Det kræver en del tankekraft, men hvis man gør sig umage, kan man godt tænke tilbage og huske, hvordan det var at leve uden en digital højhastighedsmotorvej.

I dag bliver vi irriteret, hvis der er et øjebliks netværksudfald, eller hvis internethastigheden er et sekund eller to for langsom. Men der var engang, hvor vi gladeligt accepterede minutters ventetid – bare vi var på.

Læs også: Den digitale verdens forpligtigelser

Ingen infrastruktur, ingen virksomhed

Denne digitale omvæltning er sket så hurtigt og så gennemgribende, at vi har en tendens til at glemme den værdi, en hurtig og stabil internetadgang repræsenterer.

For den private bruger kan always on ofte koges ned til et spørgsmål om convenience. Når brugeren møder en digital tjeneste, er det altid i det sidste og yderste forbrugsled, og her skal oplevelsen bare være nem og hurtig.

Men for mange erhvervsdrivende er netværksinfrastrukturen en forudsætning for overhovedet at kunne præsentere brugerne for en vare, ydelse eller service.

Lad os tage nogle velkendte og nyere eksempler for at illustrere pointen.

Læs også: Netværket er blevet samfundets hjørnesten

Udendørsevents kalder på mobile muligheder

Selvom vi langsomt nærmer os afslutningen på en lang festivalsæson, så er der stadig udendørsevents i Danmark, som tiltrækker et stort publikum på et begrænset areal. Det stiller store krav til mobilnetværket, som både skal levere acceptable netværkshastigheder og stabil dækning.

Dels vil de mange gæster gerne have mulighed for at sende billeder, surfe på nettet, downloade og uploade data og alt det andet, de plejer via mobilen. Men dertil kommer den lange række af erhvervsdrivende på en festival, som eksempelvis er afhængige af, at deres betalingskortterminaler altid er i luften. Eller at kunderne kan betale med deres mobiltelefoner via MobilePay eller en tilsvarende betalingsløsning.

Udendørs kaffebetaling

De mange detailhandlende er også dybt afhængige af en netværksinfrastruktur, der holder deres forretning i luften.

De færreste skænker det en tanke, når de sidder på en fortovscafe, nyder en kop kaffe og efterfølgende betaler med Dankortet ved bordet. Men denne udveksling af vare og valuta kan – lidt forenklet stillet op – kun lade sig gøre, fordi kundens betalingskort taler sammen med kundens bankkonto, som igen taler sammen med caféens økonomisystem, der godkender og automatisk konterer transaktionen i realtid.

Politimænd, skraldemænd og landmænd er mobile

Flere og flere offentlige services bliver også lagt online til stor glæde for borgerne, som i ro og mag eksempelvis kan booke deres næste tid hos ørelægen fra sofaen eller på mobilen. Men hvis der ikke er konstant og stabil forbindelse til bookingsystemet, falder ideen om forbedret borgerservice til jorden og resulterer i irriterede brugere og ekstra administrationstid for medarbejderne.

Eksemplerne på brancher og erhverv, der er afhængige af deres internetforbindelser er mange. Således arbejder politiet med nye mobile løsninger, så politibetjentene kan løse flere af deres opgaver i marken i skraldespandstedet for bag et skrivebord.

Kommunens renovationsmedarbejdere kan optimere deres rute rundt i byen med opdaterede kort i realtid, der fortæller dem, hvor skraldespandene er fyldte, og hvor de ikke behøver at tømme. Selv landbruget anvender i stigende grad smartphones og tablets i dagligdagen for hele tiden at optimere produktionen og gøre det nemmere og mere effektivt at drive deres forretning.

Læs også: Internet of Things: Det er netværket, der realiserer værdiskabelsen

Digitalisering er et nyt råstof i dansk økonomi

Hvis man tager fremtidsbrillerne på, vil flere virksomheder udnytte digitaliseringspotentialet og udbyde nye varianter af eksisterende services og produkter, der fortsætter med at gøre livet lettere for deres kunder.

Men ikke nok med det. Endnu vigtigere er det, at den gennemgribende digitalisering og de forretningsmodeller, der affødes heraf, kræver adgang til billigt, hurtigt og pålideligt internet. Digitale forretningsmodeller er i sagens natur kun digitale, hvis virksomheden kan regne med, at de selv og deres brugere er always on. I den forstand afhænger virksomheders innovationskraft blandt andet af deres uhindrede tilgang til et stabilt netværk.

Det gælder virksomhedsdrift i dag. Men det gælder i endnu højere grad virksomhedsdrift i de kommende år.

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.