Big Data vender Business Intelligence på hovedet

Megatrenden Big Data er udsprunget af de teknologiske muligheder, og mængden af data og datakilder eksploderer. Det har vendt Business Intelligence på hovedet, så man nu indsamler realtidsdata ustruktureret og efter behov bygger her-og-nu-modeller til at trække viden og værdi ud af databanken.

”Big Data er en ustruktureret guldgrube af rådata fra fx både tale og skrift. Så selvom virksomhederne ikke kan se værdien af data her og nu, er det god fornuft at oplade virksomhedens batteri med alle de data, der er mulighed for” lyder anbefalingen fra Jacob Top Møller, der er Business Architect hos TDCs datterselskab NetDesign.

Alle virksomheder modtager dagligt telefonopkald fra kunderne. Jo større virksomhed, des flere opkald. Men du behøver ikke have et kæmpe kundecenter for at kunne øge virksomhedens muskelkraft med “Speech Analytics” – som oversat til konkret og jordnært dansk betyder, at kundesamtaler bliver lagret digitalt som både lyd- og tekstfiler.

Kvantitet er den nye kvalitet

”Pointen er, at kvantiteten er blevet den nye kvalitet, fordi den gigantiske datamængde giver mulighed for at finde mønstre, man tidligere ikke havde fantasi til at forestille sig. Mængden af data vil vokse enormt, fordi data kan indsamles, lagres og systematiseres digitalt i uanede mængder og tilmed i ustruktureret form. Men aktivering af dataenes potentiale – og ikke mindst konkret konvertering til værdi – kræver nye værktøjer, en ny måde at arbejde på, og en helt ny måde at tænke på. Glem alt om at definere datasæt, regler og statistiske værktøjer, og glem alt om at vide på forhånd, hvad du leder efter” provokerer Jacob Top Møller.

Selv små virksomheder genererer store datamængder, og flere og flere opsamler dem. Det er billigt og nemt – og selv ustrukturerede data rummer enorme potentielle værdier, der bliver altafgørende for virksomheders konkurrenceevne.

Læs også: Potentialet i intelligent databrug er enormt

Business Intelligence bliver hvermandseje

Jacob Top Møller forudser, at datamængden og intuitive analyseværktøjer gør Business Intelligence til hvermandseje i stedet for kun at være forbeholdt større virksomheders økonomifunktioner.

Læs også: Big Data er ny muskelkraft til jeres kundeservice

”Enhver medarbejder kan når som helst og hvor som helst trække informationer ud fra de digitale realtidsdata. Fx på et møde, hvor man ikke behøver at have udformet tabeller på forkant, men på få minutter kan give præcise svar på baggrund af data i stedet for at skulle basere beslutninger på erfaring, antagelser og mavefornemmelse. Om ganske få år vil det være muligt at tale med Business Intelligence værktøjer, som kan trænes til at forstå og svare på verbale spørgsmål. Her og nu er mit råd: Digitaliser dine analoge data. Digitaliser din dataindsamling. Digitaliser din datalagring. Digitaliser din dataanalyse. Og vær nysgerrig omkring indsamling af data.” slutter Jacob Top Møller.

Test dig selv

  1. Forestil dig
    At I optager og lagrer alle opkald, og dermed får mulighed for at identificere, hvornår der er tavshed i hvilke samtaler. Giver det grundlag for at optimere træning af personalet og informationen til kunderne? Og måske på den måde øge både salg og kundetilfredshed?
  2. Forestil dig
    At i har kørt en kampagne – fx en kombination af annoncer og kundebreve – og gerne vil vide, hvilken effekt det giver. Via lagring af kundehenvendelser fra telefon og mail kan du fx få
    1) Præcis information om, hvor mange gange et kampagneprodukt bliver nævnt i telefonsamtaler.
    2) Overblik over, hvor lang tid der går efter kampagnen, før responsen klinger af og
    3) Vigtig viden om, hvilke aktiviteter, der har haft bedst effekt.
  3. Forestil dig
    At analyse af lagrede kundeopkald viser, at en stor andel af alle henvendelser drejer sig om et bestemt spørgsmål til et aktuelt produkt. Vil det være et plus for både effektivitet og oplevet kundeservice, hvis I straks klæder personalet ekstra grundigt på til at svare?
    Hvis I måske automatiserer svar på netop denne type henvendelser?
    Og samtidig forbedrer forhåndsinformation til kunderne om emnet?
  4. Forestil dig
    At I finder ud af, at kunder med produkt X ofte ringer ind og efterspørger produkt Y. Giver det basis for proaktivt krydssalg?
  5. Forestil dig
    At data fra lagrede kundesamtaler fortæller, at I ofte modtager spørgsmål til et produkt, I ikke har. Giver det anledning til at sondere produktudviklingspotentialet?

Link: Hvad er Business Intelligence?

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.