Boeings drømmefly kan selv ”ringe hjem” fra Kastrup

Københavns Lufthavn har en ambition om at fastholde og udbygge sin position som World Class Hub. Det betyder blandt andet, at lufthavnen skal kunne levere trådløst netværk til Boeing 787 Dreamliner. NetDesign under TDC Group løftede opgaven.

Som knudepunkt for international flytrafik skal Københavns Lufthavn stille en lang række services til rådighed, der gør den attraktiv at bruge for passagerer, medarbejdere, forretningsdrivende og flyselskaber. Det gælder også, når den teknologiske udvikling skifter gear og stiller helt nye krav. Seneste eksempel er det nye drømmefly Boeing 787 Dreamliner, som Norwegian har sat ind på sine oversøiske ruter.

– Det indgår simpelthen som en del af den serviceaftale, Norwegian har lavet med Boeing, at de skal stille et trådløst netværk til rådighed i de lufthavne, de flyver fra. På den måde kan flyene selv indrapportere værdifulde flydata til Boeings fabrik i Seattle og fortælle, hvornår de har brug eksempelvis et serviceeftersyn, siger Jan Zacho, sektorchef for it-infrastruktur i Københavns Lufthavn.

Der er trådløst netværk i lufthavnen i forvejen. Men til det nye fly skal der være en lukket netværksforbindelse til rådighed helt ude ved flyet, lige så snart det er parkeret på sin plads. I en lufthavn så stor og kompleks som Kastrup er det ikke nogen helt nem opgave, og derfor henvendte Københavns Lufthavn sig til NetDesign og bad dem om at udvikle en løsning.

Med på holdet fra begyndelsen

NetDesign er it-specialister og leverer avancerede løsninger og service til en lang række større virksomheder. NetDesign har de sidste 10 år hørt under TDC Group, hvad der har styrket både vækst og kompetencer. Til denne opgave var det oplagt, at de sad med ved bordet fra begyndelsen på møderne og var med til at udvikle løsningen fra bunden.

En af udfordringerne ved at etablere et trådløst netværk i lufthavnen er sendeforholdene. Der er usædvanligt meget metal i området, og det giver signalforstyrrelser. NetDesign har derfor monteret og finjusteret mobilantenner på de tilgængelige lysmaster, der står langs bygningerne. Så kan netværk og fly “få fat på hinanden”, lige så snart flyet triller ind på sin plads.

Signalet er en tur omkring Oslo

Én ting er opsætningen af antenner i et komplekst miljø som lufthavnen. Noget andet er systemkravene til selve netværket. Norwegian skal nemlig selv kunne administrere netværket fra deres hovedkontor i Oslo. Til det formål har NetDesign været med til at konfigurere en RADIUS-server. Den sender via en lukket internetforbindelse en anmodning til Oslo, hvor man i løbet af 30 sekunder godkender eller afviser anmodningen om at blive logget på det trådløse netværk.

Læs også: Klar besked om Asset Tracking

Ved at sende signalet omkring Oslo har Boeing og Norwegian fuld kontrol med, hvad der foregår, og man får sikkerhed for, at der ikke er nogen uvedkommende fly, der forsøger at koble sig på. Fra opmåling af sendeforholdene over design, dimensionering og montering til opsætningen af det lukkede kommunikationskredsløb har NetDesign derfor været med til at bane vejen for en sikker løsning.

Et plus for lufthavn og selskab

Københavns Lufthavn har med den nye løsning bevist, at den kan tilpasse sig den nye, digitale virkelighed, og at man har ambitionen om at bevare sin position som World Class Hub. Ikke færre end 60 flyselskaber benytter sig af lufthavnen, hvorfra passagerer kan nå ikke mindre end 140 destinationer.

Læs hele kundecasen hos NetDesign

Med NetDesigns løsning er vejen også banet for, at Boeing og Norwegian kan fortsætte integrationen af Boeing 787 Dreamliner i deres flåde. Flyet er elektronisk avanceret og konstrueret i letvægtsmaterialer, hvad der bidrager til en brændstoføkonomi, der er hele 20 procent bedre end forgængeren, Boeing 767. Det er på alle måder et fly for fremtiden.

Link: Læs her om Boeing 787 Dreamliner 

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.