Business apps kan gøre dit arbejde nemmere

60 % af alle app-brugere henter månedligt fem nye apps. Men hvordan kan en app øge effektiviteten, og hvilke apps vil vi se i fremtiden?

De nyeste tal viser, at vi mere og mere søger information, inspiration og viden via apps i stedet for via en traditionel internetsøgning. Det stiller store krav til, hvordan en app fungerer, og hvad den indeholder.
”Frem for alt gør apps din dagligdag nemmere. 60 % af alle app-brugere henter fem nye apps om måneden,” siger Niklas Laugesen, Managing Partner i app-firmaet Napp.

60% er stigningen i antal brugere, der betaler via mobilen – på verdensplan.

28 apps har en smartphone ejer i gennemsnit

13 apps bruger en smartphone ejer hver måned i gennemsnit

Der kommer hver måned tusindvis af nye apps på markedet, så der skal være en rigtig god grund til, at man vælger den ene fremfor den anden – de skal løse et behov, være gennemtænkte og nemme at bruge. Danskerne har taget apps til sig og udnytter fordelene ved dem både i privat- og arbejdslivet, og det vil være relevant for flere virksomheder at se på, om en decideret ”medarbejderapp” vil give mening for forretningen.  (Tal fra 2012)

Læs også: Styrk virksomheden med 4G dækning

Business apps øger effektiviteten

Apps kan i høj grad også udnyttes som et internt værktøj i virksomheden, så medarbejderne hurtigt kan dele information og data. Men på trods af den store udbredelse af smartphones – 80 % af alle danske private virksomheder har udleveret smartphones til deres medarbejdere – udnyttes det fulde potentiale ikke. Dog forventes det, at 90 % af alle organisationer i 2014 vil understøtte virksomhedsapps på personlige devices.
Og det giver god mening. En intern virksomhedsapp kan nemlig fungere som en kombination af intranet, salgsunderstøttende redskab og dataopsamler og levere al den information, medarbejderne har brug for både internt og eksternt. App’en kan fx gøre medarbejderne i stand til at styre ordrer, få salgstal, hente kundeinformation og tidsregistrere – og til at læse nyheder fra kollegerne.

Læs også: Gør dit firma mobilready

Inspiration:

Styr relationen til jeres kunder med en app

45 % af alle smartphonebrugere, som har downloadet en forhanders app, besøger forhandlerens butik oftere end ellers. Det skyldes ikke kun, at virksomheden altid er i kundens lomme, men også at app’en er et fantastisk værktøj til at levere tilbud og nyheder til en kundegruppe på en relativ billig måde.

Et godt eksempel er FitnessWorlds app, hvor man nemt kan tilmelde sig hold og administrere sit medlemskab, når det passer ind i dagens program.

Morgendagens apps

Der udvikles konstant apps, der gør både arbejdsdagen og hverdagen nemmere – og brugerne stiller større og større krav til det, app’en leverer. Derfor vil vi i fremtiden også se mere til Anticipatory apps, der samler information fra flere apps og leverer fremadrettet hjælp.
”Vores arbejdsliv og fritid flyder mere og mere sammen, og apps gør det nemmere at gøre tingene med det samme. Apps kommer derfor på sigt i højere og højere grad til at foreslå relevant indhold, der er baseret på det, vi kan lide, og de vil levere tilbud og forslag afhængig af, hvor vi befinder os,” siger Niklas Laugesen.

Alle elsker apps

Det går op i en højere enhed, når fx GPS, kalender og noter begynder at udveksle informationer. Så fortæller mobilen dig, hvis du går forkert på vej til møde, og den tænder bilens aircondition, når du nærmer dig. De fleste smartphoneejere bruger allerede netbank og udnytter app’en til at finde vej. Samtidig overfører vi penge via smarte betalingsapps, kan betale med mobilen i webshops og styre om beløbet skal opkræves på medarbejderens eget betalingskort eller virksomhedens mobilregningen.

Læs også: Har I også inviteret medarbejderne til at: Bring Your Own Device?

Hvilke apps bruger I?

Hvilken vej ser du udviklingen gå, og hvilke apps savner du i din arbejdsdag og i din fritid? Udnytter I allerede apps internt i virksomheden eller som loyalitetskabende medie? Del dine ideer og erfaringer i kommentarfeltet nedenfor.

Kilder: ben-evans.com, ABI Research 2013, Dit.dk, Gartner, Napp.dktechcrunch.com, ourmobileplanet.com

Link: Definition på app 

Managing Partner Niklas Laugesen: nl@napp.dk
napp.dk

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.

Jesper Bjernemose
8. april 2014 kl. 19:02

I vores mindre virksomhed er vi blevet testbrugere for Simpel Time. Det er en nem app som registrerer opgaver og tidsforbrug. Den sparer os, kort og godt, for en del administrationsarbejde og indtil videre er det et godt alternativ til alt det papirarbejde vi hidtil stod med! se evt. http://www.simple-time.dk/