Den digitale verdens forpligtigelser

Internettet har indført en helt ny logik i vores samfund. Konstant online-adgang er blevet vigtigere og vigtigere i al virksomhedsdrift, hvor selv den mindste nedetid kan koste dyrt målt i både omsætning og omdømme. Samtidig indbyder nettet virksomheder og forbrugere til at indgå i nye typer af dialoger, som både er fyldt med muligheder og faldgruber.

Det er ikke alle lande, der kan prale af at have så gode internetforhold, som vi har i Danmark. For mange år siden blev det digitale fundament lagt, så forbrugere, virksomheder og det offentlige i dag kan nyde godt af hurtige og stabile internetforbindelser sammenlignet med mange andre steder i verden.

I dag opfatter medarbejdere det som et decideret overgreb, hvis de ikke har adgang til Facebook, Twitter, Dropbox, Instagram og andre sociale medier.

Som årene er gået, har denne always on-tilgang til både arbejde og fritid langsomt skiftet status fra luksusgode til nødvendighed. Det kan godt være, at vi som forbrugere bliver frustrerede, hvis vi ikke kan forbinde computeren, tabletten eller telefonen til nettet i en kort periode. Men hvis samme internetsvigt sker for en virksomhed, kan det hurtigt udvikle sig til en økonomisk katastrofe.

Tænk bare på webshoppen, der ikke kan få kundebesøg. Tænk på de detailhandlende, hvis Dankort-terminaler pludselig ikke virker. Tænk på restauranten eller for den sags skyld tandlægen, hvis online-reservationssystem er ”midlertidigt ude af drift.” Nedetid skaber utilfredse kunder, og utilfredse kunder har det med at opsøge konkurrenten. For visse virksomheder i den digitale verden svarer netværksbrud til at køre et gitter ned foran butiksvinduet i den fysiske verden og sætte et stort ”Lukket”-skilt op. Det gør det ikke alene svært at tjene penge; det sender også et uheldigt signal til omverdenen.

Overgravede kabler

Internetforholdene er så gode i Danmark, at der skal uheld til, før en digital tjeneste fejler. Men uheld forekommer desværre også. Der er eksempler på gravemaskiner, der har gravet internetkabler over, hvilket kan tage timer – og i visse tilfælde flere dage – at reparere. Der er også mange eksempler på netværksudstyr, der er brændt af og har efterladt virksomheder uden en internetforbindelse i længere tid.

Læs også om: Sådan ser fremtidens virksomhed ud

Udviklingen går derfor mere og mere i retning af trådløse løsninger, der kan supplere de kablede, så man ikke er så sårbar over for brud og skader. Virksomheder og private har længe taget backup af deres mest værdifulde data. Det er det samme, der sker med vores digitale infrastruktur. Transportvejen er så vigtig for os, at vi begynder at tage de nødvendige forholdsregler for at sikre, at vi altid kan komme fra a til b på nettet.

Ligesom med alle andre typer af forsikringer viser værdien af en supplerende internetlinje sig først, når noget går galt. I det øjeblik, man tegner forsikringen, kan det synes at være både en overflødig forholdsregel og unødvendig omkostning. Men den følelse forsvinder som dug for solen og afløses af lettelse, den dag uheldet er ude.

Nye typer kundedialog

Den konstante internetadgang og dybe integration af digitale tjenester i mange forretningsmodeller, har skabt fundamentet for en helt ny type kundedialog, som er langt mere involverende end tidligere.

> Læs også om: Generation Y redefinerer kundeservice

Kundeservice døgnet rundt, en mere personlig og relevant betjening samt brugertilpassede løsninger er blot nogle af de fordele, som følger af en mere digital virksomhedspraksis. Der er mange eksempler på verdensplan, der igen og igen har demonstreret, at digitalisering er en afgørende komponent i morgendagens virksomheder.

Acceleration af samfundet

Til gengæld kan man også hurtigt blive sat af i det digitale kapløb, fordi online-verdenen forpligter på en helt anden måde. Hvis ikke man er i stand til at honorere forbrugernes krav, skiller man sig uheldigt ud i forhold til konkurrenterne. En Facebook-kommentar kræver eksempelvis besvarelse inden for et par timer og ikke et par dage, hvis man vil undgå kundernes vrede. Uanset om det er morgen eller aften, hverdag eller weekend.

Always-on-mentaliteten har generelt accelereret tempoet i samfundet. Det er ikke for alle, og derfor er der mange, der i privatsfæren har valgt at melde sig ud af det, de oplever som et online-ræs. Men hvis der er én ting, der er sikkert, så er det, at den frihed kan man ikke tillade sig at tage som virksomhed. Der er man nødt til at holde sig ajour på ny teknologi og sikre konstant adgang til systemerne. Det forlanger kunderne.

Tilbage står så spørgsmålet, om det er rimeligt, at digitaliseringen nu, men især i fremtiden giver erhvervsdrivende en forpligtelse til at være online 24/7? Døm selv.

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.