Er du klar til mobil (jule)handel?

Der ruller nu tal ind for julehandlen i 2014, og de dokumenterer to ting: Forbrugerne køber i stigende grad julegaver på nettet, og de bruger i stort omfang tablets og smartphones til formålet. Er din hjemmeside ikke optimeret til mobile enheder, risikerer dit firma at blive valgt fra.

Mere end 2 milliarder kroner i runde tal. Så meget købte danskerne julegaver for fra netbutikker i 2014. Vi køber oftere og oftere på nettet, og gennemsnitskøbene bliver større. Men det betyder ikke, at vi sidder lænket til skærmen og den gode gamle stationære pc. Tværtimod griber vi til nærmeste smartphone eller tablet for at få gaverne i hus inden den 24. december.

FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) har leveret tallene. Ifølge deres undersøgelser forventer 7 ud 10 netbutikker en stigende julehandel, og tendensen ser ud til at ville stige i årene fremover. Samtidig kan et af de store it-selskaber, Ericsson, fortælle, at den mobile datatrafik på bare ét år fra 2013 til 2014 er steget med ikke mindre end 64 procent.

Danskerne købte julegaver online for over 2. mia. kr. i 2014.

Hvad betyder alt dette i praksis for dig og din virksomhed? Det betyder, at der er omsætning at hente ved at satse på online handel, ikke alene op til jul, men hele året. Og det betyder også, at dit firmas hjemmeside skal være nem at anvende på de mindre skærme, man bruger på tablets og smartphones. Ellers vælger den utålmodige forbruger at købe varerne hos konkurrenten.

Mobiltilpasning eller responsivt design

Groft sagt kan du vælge to måder at imødekomme de nye krav på. Du kan vælge at lave en separat hjemmeside for mobile enheder. Det er nemlig ikke muligt at vise alt indhold fra en almindelig hjemmeside på en lille skærm, og derfor kan man lave en forenklet side, der er beregnet til de små skærme på 4-10 tommer. Tjek for eksempel BT’s to sider:

BT’s store hjemmeside
BT’s enkle mobilside

Den anden måde at imødekomme mobile brugere på er ved at vælge responsivt design, hvor siden tilpasser sig skærmstørrelsen. Her er ASE’s hjemmeside et godt eksempel. Prøv at åbne den i din browser på din pc og “træk den sammen” til en mindre størrelse – så forandrer indholdet sig. Du kan også prøve at åbne den på din smartphone.

 ASE – responsivt design

Husk de mange andre, mobile fordele

Sæt dig i forbrugerens sted. Hvis du skal slå noget op på din smartphone eller tablet, mister du også tålmodigheden hurtigt, hvis du skal zoome ind og ud, eller hvis siden er uoverskuelig og besværlig. Enkelhed er nøgleordet for mobile sider. Og så giver den mobile teknologi også en række fordele.

Enheden ved jo for eksempel, hvor man befinder sig, så det er muligt at give rutebeskrivelse til sin butik. Det er også en fordel med enkle knapper, så man kan reagere med det samme. “Ring op”, “Bestil”, “Send en mail” er nyttige funktioner, der sætter forbrugeren i stand til at handle på stedet.

Lad dig inspirere og spørg eksperterne

Surf rundt på nettet og lad dig inspirere af, hvordan andre på markedet har grebet opgaven an. Se på de etablerede onlinesucceser, for de gør med sikkerhed noget rigtigt. Og tag en snak med webbureauer, der kan hjælpe dig med at få en mobilpasset hjemmeside eller en hjemmeside med responsivt design. Det er vejen til at få andel i de 2 milliarder, som til næste julehandel sandsynligvis er vokset til endnu mere.

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.