Gartner: Gør din forretning bevidst ustabil

Hvis ikke din virksomhed er gearet til at skifte retning på et øjeblik, er den for stabil og dermed en uddøende race i et ekstremt omskifteligt marked. Det var i grove træk hovedpointen på Gartner Symposium/ITxpo 2014 i Barcelona, hvor TDC Erhverv deltog sammen med en række kunder. Her får du de vigtigste overskrifter fra konferencen.

At lægge en strategi for sin virksomhed i dag er som at tage sigte efter et mål i bevægelse. Det er meget svært, og man rammer ofte ved siden af. Derfor skal man i stedet forudsætte en stor grad af usikkerhed og forberede virksomheden på, at den hurtigt og nemt kan lægge kursen om, når nye forretningsmuligheder opstår.

Sådan lød det gennemgående budskab i forskellige varianter fra talerstolen på Gartner Symposium/ITxpo 2014, som TDC Erhverv overværede sammen med nogle af TDCs store kunder.

Digitale seismiske forstyrrelser  

Cloud computing, informationsteknologi, mobilitet, sociale medier og senest Internet of Things er alle trends, som har haft eller får en enorm betydning for måden at drive virksomhed på. Virksomheder, der ikke tidligere definerede sig selv som digitale, er det de facto i dag.

Det grundvilkår kalder Gartner for “digital disruption”, fordi det digitale skifte kommer til at føles som en “seismisk” forstyrrelse for mange traditionelle virksomheder. Traditionelle virksomheder, som måske nok implementerer digitale løsninger i deres forretning, men som slet ikke er gearet til at basere hele deres identitet på en digital forretningsmodel.

3D-pumper i Nepal

“Den nye digitale virkelighed vil indhente mange af de etablerede virksomheder,” siger Brian Krogh Jensen. Han er afdelingschef, Enterprise Architects, Solution Sales i TDC og deltog på Gartners konference.

“Lad os tage et tænkt eksempel, som demonstrerer, hvad der er ved at ske i øjeblikket. 3D-print er en teknologi på fremmarch og spås et kommercielt potentiale i milliardstørrelsen om få år. Forestil dig, at den virksomhed i Nepal, som plejer at få tilsendt en vandpumpe, nu kan skaffe sig en ny pumpe ved at gå ned i en lokal 3D-printkiosk og selv printe den med en printfil. Tænk på, hvordan det kortslutter de nuværende led i økosystemet. De mange producenter af pumpekomponenter verden over. De fragtmænd, som står for transport af pumpen fra A til B. Statskassen i Nepal, som ikke længere kan opkræve told, osv.”

Alle kommer til at redefinere sin egen rolle som følge af gennemgribende digitale forstyrrelser.

Nye digitale muligheder

Brian Krogh Jensen forklarer, at denne grundlæggende forretningsusikkerhed i samspil med de nye digitale muligheder var en én af Gartners vigtigste opråb på konferencen.

“Man skal måske begynde at spørge sig selv, hvilken plads min virksomhed indtager i fødekæden. Er man selv på vej til at blive overflødig? Eller omvendt – byder der sig pludselig muligheder til, som man havde svært ved at få øje på med et traditionelt tankesæt?”

Bimodal it

En anden af Gartners hovedpointer var, at nye forretningsmodeller nødvendigvis også må hvile på nye it-strategier. Tidligere har det været god skik, at it-afdelingen først og fremmest definerede sin egen værdi i form af fejlfri og robust it. Det er ikke længere nok.

“It-afdelingen kommer fra en verden, hvor it primært skulle være som store sten i floden – solide og upåvirkelige af ydre omstændigheder. Det niveau har forretningen stadig brug for i den daglige styring. Men det nye er, at it samtidig skal kunne flyde med strømmen i et agilt flow, der hele tiden kan ændre sig. Denne todelte it-strategi kalder Gartner for bimodal it,” siger Brian Krogh Jensen.

Morgendagens konkurrence bor i en garage

Som han forklarer, er det utroligt svært, men samtidig utrolig vigtigt at implementere denne form for agilitet i sin organisation.

“For man er nødt til at indse, at den største konkurrence i dag ikke nødvendigvis kommer fra den traditionelle konkurrent på markedet. For de driver forretning nogenlunde ligesom dig. Morgendagens konkurrence kan komme fra en garage i Holland, hvor to teenagedrenge spytter den ene digitale service ud efter den anden. De har lave start- og driftsomkostninger, er 100 pct. cloud-baserede og kan navigere efter en pludselig indskydelse.”

Læs også: Kommer teknologien bag på din organisation

Grib forretningsmuligheden

Gartner brugte betegnelsen “business moments” om de unikke forretningsmuligheder, der opstår i mødet mellem mennesker, virksomheder og den hastigst voksende mængde af ting og enheder, som bliver koblet på nettet.

“Gartners pointe var, at virksomheder skal være i stand til at gribe disse business moments, når de får øje på dem. Det har de næsten pligt til, hvis de gerne vil overleve på markedet,” siger Brian Krogh Jensen.

“Men Gartners pointe var også, at med business moments følger business risc. I den digitale virksomhed ser man muligheden for at fejle som en indbygget præmis, når man eksperimenterer. Villigheden til at løbe en risiko skal være en bevidst ledelsesbeslutning. De dygtige navigerer naturligvis i en ny retning, hvis det viser sig, at deres antagelser var forkerte. Men de er ikke bange for at prøve.”

Digitale humanister

Endelig understregede Gartner, at business moments er humanistiske i deres natur. Forstået på den måde at gode digitale produkter alle begynder og slutter ved de kunder, der skal anvende dem.

“It-verdenen har en lang tradition for at fokusere på teknikken og glemme den menneskelige faktor, når de skaber nye teknologiske løsninger,” slutter Brian Krogh Jensen.

“Men som Gartner sagde, så får verden i stigende grad brug for såkaldt digitale humanister, som forstår at tænke i følelser, oplevelser og interaktion – og ikke kun automatisering, standardisering og processer, som it-verdenen har været vant til.”

Gartner Top 10 strategiske forudsigelser

  • I 2018 vil digitale virksomheder kræve 50 pct. færre traditionelle it-medarbejdere og 500 pct. flere it-nøglemedarbejdere
  • Inden 2017 vil verden have set en computeralgoritme stå bag skabelsen af en banebrydende digital forretningsmodel
  • I 2018 vil totaludgifterne ved virksomhedsdrift være blevet reduceret med 30 pct. som følge af intelligente maskiner og digitale services
  • I 2020 vil den forventede levetid i de udviklede dele af verden være steget med et halvt år som følge af trådløs sundhedsmonitorende teknologi
  • I 2017 vil digitale assistenter (ikke mennesker) stå for online shopping til en værdi af 2,5 mia. dollars
  • I 2017 vil amerikanske brugeres mobiladfærd drive markedet for mobilhandel i vejret, så det udgør 50 pct. af USA’s samlede digitale omsætning
  • I 2016 vil 70 pct. af alle succesfulde forretningsmodeller være baseret på bevidst ustabile processer, der skifter i takt med forbrugerbehov
  • I 2017 vil mere end 50 pct. af budgettet til produktudvikling og service være afsat til udvikling i kundeoplevelser
  • I 2017 vil næsten 20 pct. af alle forretninger, der handler med fysiske varer, bruge 3D-print til at skabe mere personlige produkter til kunderne
  • I 2018 vil detailforretninger, der arbejder med målrettet markedskommunikation kombineret med lokationsdata-teknologi, se en stigning på 20 pct. i antallet af kundebesøg
Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.