Markedsføring på mobilen

TDC har som det første teleselskab i Danmark kørt testforsøg, hvor mobilkunder får tilbud på baggrund af deres geografiske placering. Det betyder eksempelvis, at man kan målrette markedsføring, så du kun modtager sms-tilbud, hvis du er i nærheden af en butik.

Hej Hans. Helt flad? FaktaQ to the rescue! Kun 5,- for en mellem kop kaffe eller te – lige rundt om hjørnet! Hent sms-tilbuddet her. Tilbuddet gælder kun i dag 28/3-2015 og kun i FaktaQ Falkoner Allé.”

Sådan kunne teksten i en sms lyde, hvis du var i nærheden af Frederiksberg Centret på Frederiksberg tilbage i marts. Og du vel at mærke havde givet tilladelse til at modtage tilbud fra FaktaQ på din mobiltelefon. Det skete som led i et forsøg, som TDC kørte for at teste mobil markedsføring.

TDC har som noget helt nyt i Danmark udviklet en tjeneste, hvor det er muligt at definere og afgrænse en geografisk zone med hjælp fra antenner på mobilmasterne. Når du bevæger inden for denne zone, eksempelvis omkring en butik, modtager du en sms med et tilbud fra butikken.

Hidtil har TDC kun kørt det på testbasis, men på sigt åbnes der for landsdækkende muligheder, hvor især detailkæders kundeklubber vil kunne drage nytte af tjenesten. De vil få helt nye muligheder for at gøre deres medlemskaber vedkommende. Eksempelvis kan en kunde, der passerer butikken, få en sms, der følger op på det forrige køb, som kunden har foretaget i butikken.

Kort om konceptet:

  • Markedsføring baseret på placering kaldes ’location commerce’ eller ’location-based commerce’
  • Med mobilantenner er det muligt at definere et geografisk område, et såkaldt geofence, så du kun modtager sms’er inden for området
  • Forbrugeren får mere relevante tilbud, da de kun modtager sms’er med relevans i forhold til deres færden
  • Forbrugerne skal give samtykke for at modtage tilbuddene, og det kan til enhver tid trækkes tilbage
  • TDC’s system har et loft, så mobilkunder max modtager to beskeder dagligt

Perspektiver

Med den ny teknologi, hvor man får sms’er på baggrund af sin placering på et givent tidspunkt, åbner der sig helt nye muligheder. Til dels i forhold til annoncering, men også i forhold til servicemeddelelser. Ankommer du eksempelvis til et stadion, kan du ved ankomst få en sms med information om ventetider ved indgangene, eller du kan få en velkomst-sms, hvor du får praktiske detaljer såsom info om wifi-adgang og parkering, ligesom det også kan bruges til beredskabskommunikation.

Databeskyttelse

TDC har taget en række forholdsregler for at sikre, at mobilkunderne kan bruge tjenesten inden for de gældende regler om databeskyttelse.

  • Mobilkunder skal aktivt give tre samtykker, før de kan modtage tilbud
    • De skal give samtykke til at modtage en sms fra TDC
    • De skal give samtykke til at modtage tilbud per sms fra butikken/afsenderen
    • De skal give samtykke til, at deres placering må registreres
  • En såkaldt datatrigger er den eneste oplysning, der sendes på baggrund af brugerens placering. Det er en meddelelse om, at en telefon, der er tilmeldt tjenesten, nu er opdaget i den geografiske zone og dermed kan modtage en sms med markedsføring
  • Datatriggeren er anonymiseret og ingen data forlader TDC’s net
  • Butikken/afsenderen kender kun den gruppe af kunder, der kan modtage markedsføring, men ikke hvorvidt de gør det
  • Butikken/afsenderen kan efter endt kampagne se, hvilke kunder der har benyttet sig af tilbuddene
  • Systemet gemmer ingen historik om brugerens færden

 

Fakta om forsøget på Frederiksberg

  • TDC afgrænsede en zone omkring Frederiksberg Centret, Frederiksberg, hvor brugere modtog op til to beskeder dagligt, hvis de var i området
  • Butiksdeltagerne i forsøget var bl.a. Fakta (Coop), Imerco, TDC Butik og Pandora
  • Cirka 7.500 brugere accepterede at medvirke i forsøget – de blev spurgt på baggrund af, at de tidligere havde givet tilladelse til at blive kontaktet
Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.