TDC styrker beslutningskompetencen med Big Data Analytics

I TDC arbejder man målrettet med Big Data Analytics. Både i form af konkrete, forretningsudviklende initiativer og i form af initiativer, der ikke tjener andet formål end at øge indsigten i egen praksis.

Selvom Big Data Analytics som disciplin stadig er i sin vorden, så er danske virksomheder i fuld gang med at bevæge sig ud i denne nye verden. Det gælder også TDC, som investerer massivt i både hardware, software og de fornødne medarbejderkompetencer, som kan være med til at indfri potentialet i Big Data Analytics.

Daniel Thunbo er Head of Analytics & Insights i TDC. Han forklarer, at TDC ligefrem anser Big Data Analytics som et felt, man er nødt til at satse på, hvis man vil følge med konkurrencen i markedet.

“De fleste større virksomheder arbejder med Big Data i disse år – herunder Big Data Analytics. Sammenfattende for alle virksomheder i alle brancher så handler det både om at styrke sin nuværende markedsposition og om at opdyrke nye forretningsområder,” siger han.

Læs også: TDC styrker beslutningskompetencen med Big Data Analytics

Analytics tilføjer værdi

Big Data Analytics handler i al sin enkelhed om at drive mening ud af de enorme datamængder, både virksomheder og organisationer genererer i dag.

Rationalet bag er, at Big Data først får værdi, når datamængderne kan blive organiseret, fortolket og fremlagt i overskuelig form. Hvis man ikke formår at udtrække meningsfulde konklusioner fra data, som man kan agere på, skabes der ikke kommerciel værdi.

Hvis man ikke formår at udtrække meningsfulde konklusioner fra data, som man kan agere på, skabes der ikke kommerciel værdi

“I TDC arbejder vi blandt andet med Big Data for at forstærke vores kundeloyalitet,” fortæller Daniel Thunbo. “Jo bedre vi kan forstå, hvorledes vores kunder interagerer med os på tværs af kanaler, desto bedre kan vi også forudse, hvorledes vi skal tilrettelægge vores fremtidige kommunikations- og salgsindsats.”

Øget indsigt i egen forretning

De overordnede brugsmønstre på eksempelvis tdc.dk bliver transformeret fra rå handlinger til bearbejdede data i TDCs Big Data-platform. På baggrund af disse data kan TDC producere statistiske modeller for, hvornår en given kunde eksempelvis er i markedet for at aftage et ekstra mobilabonnement.

“Selvfølgelig har vi en kommerciel interesse i at forbedre de forskellige kommunikationskanaler, som vores potentielle og nuværende kunder benytter,” siger Daniel Thunbo. “Men når det er sagt, så er vi som organisation meget optagede af at blive klogere på brugernes adfærd udelukkende for at øge indsigten i vores egen forretning.”

Styrke organisationens beslutningskraft

Noget af det, Big Data-paradigmet fører med sig, er netop øget indsigt i egne processer. Den interesse skal som udgangspunkt være eksplorativ i sin natur. Det vil sige, at den ikke skal tjene andet formål end at blive klogere på egen praksis. Senere kan man bruge den opnåede indsigt og anvende den offensivt i form af konkrete forbedringstiltag.

“Man opererer selvfølgelig ofte med en række teser, man gerne vil have undersøgt. Men Big Data rummer også et enormt potentiale for at gå på opdagelse i datamængderne og nå frem til konklusioner, man ikke havde forestillet sig, da man begyndte,” siger Daniel Thunbo.

“Uanset om man efterprøver en tese eller går på fri opdagelse, så er målet i begge tilfælde at styrke organisationens samlede beslutningskraft ved hjælp af datadrevne analyser.”

Kunderejser er ikke en statisk størrelse

TDC arbejder også med Big Data Analytics til at forstå kunderejser bedre.

“Ved at analysere på en meget stor mængde af kundeoplevelser, kan vi blive klogere på, hvilken serie af handlinger og information der leder frem til den bedste kundeoplevelse. På den måde kan vi justere vores indsats. For en god kundeoplevelse er ikke en statisk størrelse. Den ændrer sig, i takt med at markedet hele tiden udvikler sig, og ny teknologi kommer til,” siger Daniel Thunbo og slutter:

“Alt i alt vil jeg sige, at TDC er godt i gang med at bestige Mount Everest, når det kommer til Big Data Analytics. Vi er på vej mod anden eller tredje base camp og kan virkelig begynde at ane de enorme perspektiver, der ligger i at nå hele vejen til toppen.”

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.