Teknologi skal være digitale trædesten mod målet

Man bliver hurtigt rundtosset, hvis man skal følge med i alle de nyeste teknologier på markedet. Det er da heller ikke nødvendigt, siger TDC-ekspert. Det vigtigste er, at kerneydelsen til enhver tid er defineret. Derfra handler det om at vælge den teknologi, der understøtter kerneydelsen bedst.

I 2007 stod amerikanerne Brian Chesky og Joe Gebbia overfor et problem. De havde ikke penge til huslejen for deres San Francisco-lejlighed. Så i forbindelse med en stor designkonference, hvor der var udsolgt på flere af byens hoteller, omdannede de deres stue til et privat bed and breakfast med luftmadrasser og hjemmelavet morgenmad til interesserede konferencegæster (der kom tre).

Selve udlejningen af lejligheden foregik via et simpelt website, hvor de havde lagt billeder op af lejligheden med tilhørende priser. Det lille eksperiment viste sig uvurderligt for Brian Chesky og Joe Gebbia, fordi det gav dem værdifulde svar på, om folk overhovedet ville betale for at bo privat, hvilke informationer der var vigtige på et website osv.

Kort tid efter var den i dag verdensomspændende milliardforretning Airbnb en realitet.

MVP passer til virkeligheden

Udviklingsprocessen af Airbnb er et eksempel på, hvad der i dag omtales som en minimum viable product-strategi (MVP). MVP kan oversættes til noget i retning af ‘det mindst mulige levedygtige produkt’ og henviser til, at det handler om at komme hurtigt i markedet med sit produkt, så man kan få feedback og enten videreudvikle løsningen eller helt nedlægge projektet, inden det bliver for dyrt i form af spildt tid og/eller investeringer.

Brian Krogh Jensen, TDC NetDesign

Brian Krogh Jensen, TDC NetDesign

Brian Krogh Jensen er afdelingschef, Enterprise Architects, Solution Sales i TDC. Han ser en stor styrke i MVP-tilgangen.

“Produktudvikling, processer og forretningsmodeller er ikke længere snorlige størrelser, man kan planlægge efter flere år ud i fremtiden. Ting ændrer sig meget hurtigt i dag. Derfor gør man klogt i rent organisatorisk og it-mæssigt at have en struktur, der kan følge med virkeligheden. Den tilgang ligger indlejret i MVP,” siger han.

Organisatorisk manøvrerum

MVP er en god huskeregel for virksomheder, når de skal lægge strategien for fremtidens it-investeringer. For det minder dem om, at det vigtigste, it og teknologi kan tilbyde, er organisatorisk manøvrerum.

“MVP er et forsøg på at skrælle alle lag af og finde ind til kernen af en basisydelse. Derfra kan man udbygge og forfine ydelsen ved hjælp af ny teknologi, funktionalitet og godt design. Men udgangspunktet skal være så enkelt som muligt,” siger Brian Krogh Jensen.

Træd ind i tidsmaskinen

Derfor findes der heller ikke en eksakt formel på, hvilken teknologi man gør klogt i at investere i hvornår.

“Det handler i stedet om at træde et skridt tilbage og fokusere på, hvor man gerne vil hen som virksomhed. Hvad visionen er, og hvilke produkter eller ydelser man ser sig selv levere til sine kunder,” siger Brian Krogh Jensen.

“Når jeg taler med virksomheder, beder jeg dem om at sætte sig ind i en mental tidsmaskine. Tidsmaskinen rejser fem år ud i fremtiden, og så skal virksomheden selv beskrive, hvad der har gjort dem succesfulde på de foregående fem år. Øvelsen er at sammenholde ambitionerne fra fremtiden med de teknologiske valg, de er nødt til at træffe i dag. På den måde bliver teknologien til digitale trædesten, der fører dem hen til målet,” slutter Brian Krogh Jensen.

6 centrale spørgsmål til jer selv

  • Hvor hurtigt udvikler vores industri sig? For nogle brancher vil brugernes krav til de produkter, der bliver udviklet, skifte hurtigere karakter end i andre
  • Hvor hurtigt bliver de teknologivalg, vi baserer vores produkter på, forældet? Der er forskel på at vokse med en it-platform og på at vokse i en it-platform. Det første øger manøvrerummet, det sidste begrænser det
  • Er vores teknologivalg årsag til, at vi er bundet til en bestemt leverandør eller producent? Der er så mange muligheder i dag, at det er unødvendigt at låse sig selv fast i en struktur defineret af andre
  • Får vi nok ud af vores partnerskab med vores leverandør? Der er både økonomi og forretningsfordele i at vælge en leverandør, der formår at udnytte alle aspekter af en løsning og ikke kun 10 pct.
  • Udvikler vi modulært eller i fastlåste systemer? Ingen ved, hvor markedet bevæger sig hen om seks måneder – den omstillingsparathed skal afspejles helt ned i virksomhedens teknologivalg
  • Hvad bruger vi mest tid på – analysefasen eller implementeringsfasen? Alt for mange bruger for lidt tid på at analysere behovet, før de udvikler en løsning og ender derfor med at ramme ved siden af

 

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.