Unified Communication versus Collaboration: Hvad er hvad?

Det kan være svært at holde styr på de mange betydninger af begrebet Unified Communication. Her forklarer vi, hvorfor Unified Communication og et collaboration-redskab ikke er det samme. Og hvorfor det er så vigtigt at kunne skelne.

Når man køber et værktøj i et byggemarked, køber man et produkt med en række velkendte egenskaber, som man forventer at bruge på en meget specifik måde. Hvis man eksempelvis køber en hammer, forventer man, at den er velegnet til at banke søm i et stykke træ.

Isoleret set kan man godt overføre samme tankegang, når man køber et samarbejdsværktøj – et collaboration-redskab – i teknologiens verden. Collaboration-redskabet kan eksempelvis være et mailsystem, chatfunktion eller et videosystem, og det køber man, fordi man har en specifik forestilling om, hvad man skal bruge det til.

Så langt så godt.

Collaboration er en delmængde af Unified Communication (UC)

Når vi kommer til betydningen af Unified Communication, og hvordan UC er forskelligt fra collaboration-redskaberne, kan man sige, at hvert collaboration-redskab er et samarbejdsværktøj i sig selv. Men sætter man værktøjerne sammen og kombinerer deres funktionsmuligheder på nye og kreative måder i en sammenhængende løsning, bliver hvert værktøj til en del af den overordnede helhed, de spiller sammen i.

Denne overordnede helhed er Unified Communication. Og potentialet i denne helhed overgår langt egenskaberne og nytteværdien for hvert enkelt collaboration-redskab.

Læs mere om Unified Communication

Et lille eksempel

I sig selv er et mailsystem, chat og videoteknologi selvstændige collaboration-redskaber. De fleste mennesker har en fast forestilling om, hvordan de bruger hvert redskab, og hvilken værdi det giver dem.

Men forestil dig, at man gør alle redskaberne mobile ved at binde dem sammen ved hjælp af eksempelvis en smartphone eller en tablet. Så har man ikke længere en række værktøjer med isoleret funktionalitet. Man har en – i princippet – endeløs række af kombinationsmuligheder, der kan øge fleksibiliteten, øge effektiviteten, yde bedre kundeservice, højne arbejdsglæden, styrke samarbejdet osv.

Unified Communication er med andre ord en maksimering af hvert enkelt collaboration-redskabs samlede værdi for forretningen.

Et collaboration-redskab…

…er et selvstændigt kommunikationsværktøj, der giver medarbejderne en række velkendte funktionsmuligheder. Eksempelvis arbejde i realtid, chat, anvendelse af videomøder, dokumentdeling, omstillingsfunktionalitet m.m.

Unified Communication (UC)…

…er en sammenhængende kommunikationsplatform bestående af flere collaboration-redskaber, der i sammenhæng giver forretningen mulighed for at tænke nyt, smart og mere effektivt. Eksempelvis evnen til at kunne se status (presence) på den kollega, du forsøger at kontakte, fordi collaboration-redskaberne er integreret med hinanden.

Vil du vide mere?

Vil du vide, hvordan en UC løsning og de professionelle collaboration-redskaber kan løfte jeres virksomhed til det næste niveau? Så kontakt din Account Manager i TDC Erhverv eller ring på 70 70 90 90.

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.