Vær på vagt, når det går godt

Mange virksomheder bliver fristet til at læne sig tilbage og nyde de gode tider, når ordrebogen er fuld, og der kommer nye kunder til. Men det er netop i den periode, at man skal være på vagt og investere i løsninger, der peger længere frem end det aktuelle opsving.

Efter kriseårene 2008-2012 er der nu gang i et forsigtigt opsving i Danmark. Flere brancher ser – moderat – positivt på fremtiden, og inden for enkelte af dem som fx byggeri og håndværk er man deciderede optimister. Der er høj aktivitet, og alting tyder på, at det fortsætter en rum tid endnu.

Uden at være lyseslukker kan der dog være en god grund til at mane til besindighed, for det kan hurtigt vende, og så bliver der måske langt mindre råderum til at investere i effektivitetsfremmende teknologi, der kan bruges til at optimere arbejdsprocesserne og styrke kundeplejen.

Det kan hurtigt vende, og så bliver råderummet mindre.

Det er baggrunden for, at erfarne erhvervsfolk kan trække på den fælles hukommelse om op- og nedture og minde yngre kræfter om, at man står sig godt ved at benytte de gode tider til at tænke langt frem og allerede nu imødegå kommende konjunkturudsving og perioder med stagnerende aktivitet.

Teknologi er et oplagt investeringsområde

Nye teknologier og digitale løsninger, der gør sagsgangen og kundeservicen enklere og mere sammenhængende er et oplagt område at investere i, mens man har overskuddet og en god medgang på markedet.

”Det gælder for eksempel ERP- og CRM-løsninger, der håndterer ting som blandt andet arbejds- og ordreprocesser,” fortæller salgschef Casper Thodsen fra TDC Erhvervscenter Odense. ”Mange af vores kunder kunne rigtig godt tænke sig, at de kunne sidde ude hos kunderne og klare det hele på stedet. Men tit skal de hjem på kontoret med deres input og taste det ind, før de kan komme videre i ordreprocessen. Her kunne de spare tid og besvær med en opkoblet løsning, og det kunne give dem mere overskud til kundeplejen.”

Her kunne mange nemt spare både tid og besvær

Under ét kunne man kalde det område for Business Intelligence, og på trods af de åbenlyse fordele oplever Casper og hans kolleger alligevel, at mange tøver med at investere.

Casper Thodsen: ”Jeg kunne godt tænke mig lidt mere eventyrlyst hos de selvstændige og de mindre virksomheder. Selv når fordelene ligger lige på hånden og regnes efter i en god business case, kan det være svært at overtale kunden til at gøre noget andet end det, man plejer. Specielt i en tid, hvor forretningen egentlig går meget godt.”

Det kan også være de mindre skridt

Nu behøver det jo langt fra altid at være de store investeringer i it- og forretningsløsninger, der skal til. Det kan også være mindre tiltag på den digitale front, der kan være med til at lette den daglige arbejdsbyrde og gøre arbejdsprocesserne slankere, så man kan profitere endnu bedre af de gode tider og være klar, når det går mindre godt.

”Jamen, investér i en god mødetelefon eller få et enkelt setup til videomøder med kunder og leverandører. Det kan spare meget kørsel og mange rejser og alligevel knytte kunderne tættere til virksomheden. Det behøver såmænd ikke at være så avanceret. Det er helt klart også noget, som kunderne efterspørger lige nu. De interesseret i alt, hvad der kan gøre hverdagen nemmere,” siger salgschefen.

Prøv det først i realistiske miljøer

Hos TDC Erhvervscenter har vi taget konsekvensen af, at der nogle gange skal gode argumenter til for at overtale kunderne til at kaste sig ud i nye, digitale løsninger, hvad enten de er i den store eller den lille skala. I dag kan man således prøve de fleste løsninger i realistiske miljøer.

Salgschef Casper Thodsen slutter ”Vi har opbygget gode demofaciliteter, så vores kunder kan prøve alting af under realistiske forhold. Det er tit det, der kan inspirere til at tage skridtet”.

Prøv en demo i dit nærmeste TDC Erhvervscenter.
Find det nærmeste her

Se flere artikler
Der er ikke flere artikler. Se alle aktuelle temaer

Skriv en kommentar

Skriv dit navn og e-mail (e-mail vises ikke) eller log ind via en af dine sociale profiler. Vi bruger kun navn og billede til visning af din kommentar.